skip to Main Content

Lama Tempel

Yonghe betekent ‘Paleis van Vrede en Harmonie’, de Yonge Tempel staat in de Westerse wereld bekend als de Lama Tempel. Het is zowel een tempel als een klooster van de Gelugschool van het Tibetaans boeddhisme. De gelug is de jongste van de vijf hoofdscholen van het Tibetaanse boeddhisme. De school bestaat sinds het begin van de vijftiende eeuw en was in Tibet erg groot halverwege de zeventiende eeuw tot aan 1950. De tempel ligt in het noordoostelijke Dongcheng district van Beijing en is een van de grootste en belangrijkste Tibetaanse boeddhistische kloosters ter wereld. De bouw begon in 1694 tijdens de Qing-dynastie en het gebouw is een combinatie van de Chinese Han stijl en Tibetaanse invloeden.

Lama Tempel (2)

Geschiedenis

Oorspronkelijk was het gebouw bedoeld als verblijf van de gerechtseunuchen van de Verboden Stad. Later werd het onder het regiem van keizer Kangxi de rechtszaal van zijn zoon prins Yong (Yin Zhen). Toen prins Yong in 1722 zelf keizer werd liet hij de helft van het gebouw veranderen in een lamaklooster. In een lamaklooster wordt religieuze les gegeven door een Lama. Lama is Tibetaanse boeddhistische titel voor een religieus leraar. Binnen de Tibetaanse boeddhistische stroming hebben autoriteiten zoals de Dalai Lama en Pänchen Lama deze titel automatisch en kunnen monniken, nonnen en leken deze titel verwerven.

Nadat keizer Yong stierf in 1735 werd zijn kist in de tempel geplaatst. Hierna gaf de opvolger van Yong, keizer Qianlong, de tempel een keizerlijke status, waarop de turquoise tegels vervangen werden voor gelen. In 1981 werd de tempel opengesteld voor publiek.

Lama Tempel (1)

Over het complex

De tempel is gebouwd op een noord-zuid-as, de as heeft een lengte van 480m. De hoofdpoort bevind zich aan de zuidkant van de as. Langs de as zijn vijf grote hallen te vinden die gescheiden worden door binnenplaatsen. Na het kopen van je ticket loop je een stukje en kom je in de eerste binnenplaats, vanuit het zuiden gezien, hier staan drie grote Chinese sierpoorten (Paifangs) om de ingang aan te kondigen.

De Hal van de Hemels Koningen, de Tian Wang Dian of de Devaraja Hal, is de meest zuidelijkste hoofdhal en komt na de eerste binnenplaats. Deze hal diende als de hoofdingang voor het klooster. In het midden van de hal staat een gouden beeld van de Meitrya Boeddha, langs de muren staan beelden van de vier Hemelse Koningen.

De hal die je hierna vind is de Hal van Harmonie en Vrede (Yonghedong). Deze hal is het hoofdgebouw van de tempel. In het gebouw zijn drie bronzen beelden te zien, zij beelden de Boeddha’s van de Drie Eeuwen uit. Boeddha Gautama (Boeddha van het heden) staat in het midden, rechts van dit beeld staat Boeddha Kasyapa Matagna (Boeddha van het verleden) en links Boeddha Maitreya (Boeddha van de toekomst). In de hal zijn muurschilderingen aanwezig van de bodhisattva Avalokitesvara aanwezig. Een bodhisattava is een persoon in het Theravada boeddhisme streeft naar verlichting. Avalokitesvara is de bodhisattva die compassie belichaamt. Verder zijn er in de hal achttien Arahant’s langs de muren geplaatst. Arahant’s zijn in het Theravada Boeddhisme ‘perfecte personen’, deze personen hebben het Nirvana bereikt. Vaak zijn het boeddha’s of discipels van een boeddha.

De Hal van Eeuwige Protectie (Yongyoudian) was vroeger de woonruimte van prins Yongzheng. Na zijn dood werd in deze hal zijn kist geplaatst. Tegenwoordig kun je in deze hal een beeld van de genezende Boeddha Bhaisajya-guru vinden. Een groot beeld van Je Tsongkhapa , de oprichter van de gelugschool, is te vinden in de Hal van het Wiel van de Wet (Falundian). De hal functioneert als een plaats waar heilige geschriften gelezen worden en religieuze ceremonies plaatsvinden. In de hal is ook de Vijf-Honderd-Arahant-Heuvel aanwezig, dit is een uit rood sandelhout gemaakt beeld. De Arahant’s op het beeld zijn gemaakt uit goud, zilver, koper, ijzer en tin.

Het Paviljoen van de Tien Duizend Gelukken (Wangfuge) bevat een gigantisch beeld van de Boeddha Maitreya. Het beeld is 26m hoog, goud geverfd en met doeken aangekleed, door de lengte van het beeld lijkt het over te hellen als je aan de voet staat. Het beeld staat midden in de hal, het gebouw is er vrij strak tegen aangebouwd dus je moet vrij dichtbij komen om het hoofd te kunnen zien. Het beeld is gemaakt uit een stuk wit sandelhout en is een van de drie kunstwerken in de Lama Tempel dat opgenomen is in het Guinness Book of Records (1993).

Lama Tempel (3)

Gebedswiel in de Lama Tempel

 

Bezoek

Het is een kleurrijke plaats waar de geluiden en geuren van de stad even buitengesloten worden. Ondanks dat het een populaire toeristische trekpleister is valt de drukte mee en kun je op je gemak rondkijken. Het complex is niet bijzonder groot, maar bijna alle zijgebouwen zijn opengesteld voor bezoekers waarin genoeg te zien is. De tempels en beelden zijn met de hand beschilderd en worden erg goed bijgehouden waardoor het hele complex een frisse en kleurrijke uitstraling geniet.

Het boeddhisme is in China erg groot en dat is meteen te zien. Wanneer je de eerste binnenplaats bereikt zullen je meteen de twee grote kistachtige wierrookketels en de gebedsbankjes opvallen. Zowel de wierrookketels, de gebedsbankjes, gebedswielen en de daarbij behorende biddende mensen zijn verspreid door het hele complex. Mocht je niet goed tegen wierrook kunnen, bereidt je dan maar voor!

Voor Chinezen is het een plaats om te bidden en de Boeddha’s te vereren, door bijvoorbeeld eten voor de beelden neer te leggen, voor de Westerse toerist is het een prachtig complex en een inkijkje in de gebedsrituelen, maar vergeet niet dat dit een actief klooster is. In de ’Hall of Dharma Wheel’ staat een vrij bijzonder gouden Boeddha beeld, aangekleed met doeken en een uitgebreid en versierd altaar. Naast de Boeddha vind je een verhoogde spreekstoel, in deze stoel zal de Dalai Lama plaatsnemen tijdens zijn bezoek. Naast de Boeddha vind je twee portretten van belangrijke overleden boeddhistische figuren. Om de Boeddha heen vindt je een soort ‘schoolbankjes’. Op deze schoolbankjes staan lampen en jawel hier wordt op sommige dagen nog gestudeerd en ochtendceremonies uitgevoerd! Ook vind je in deze hal, afhankelijk van hoever de monniken er mee zijn, een prachtige zandmandala.

Bijna helemaal aan de noordelijke kant is een van de hallen ingericht tot een museum waarin tentoongesteld wordt hoe de Lama Tempel in de loop van de tijd verandert is en welke belangrijke figuren de tempel bezocht hebben, Koningin Beatrix hangt er ook tussen!

Lama Tempel (4)

Praktische informatie

De toegangsprijs bedraagt CNY 25. Het ‘kaartje’ bestaat uit een CD met daarop een 5 minuten durend filmpje met de geschiedenis en een beschrijving van de Lama Tempel.
De openingstijden zijn 09:00-16:30 van april tot en met oktober en 09:00-16:00 van november tot en met maart.

Net voordat je de eerste binnenplaats betreedt kun je bij loketten aan beide kanten  van de weg wierrookstokjes halen, deze kun je vervolgens aansteken en plaatsen bij wierrook ketels die verspreid staan in het complex of neerleggen bij een Boeddha naar keuze.

Met de metro is de Lama Tempel (Yonghe Tempel) makkelijk te bereiken, neem lijn 2 of lijn 5 en stap uit bij het Yonghegong station en neem uitgang C.

Houd er rekening mee dat het een heilig complex is wanneer je er naar toe gaat. Bij de ingang vindt je dan ook meteen een bord met een aantal regels. Zo wordt je verzocht stil te zijn, of in ieder geval zachtjes te praten, in het hele complex. Fotografie is alleen toegestaan buiten de hallen en er mag niet geklommen worden op gebouwen of aan beelden gezeten worden. Door het hele complex en in iedere hal zal je monniken vinden die in de gaten houden of deze regels nageleefd worden. Deze monniken zijn vaak ook aan het bidden of aan het zingen. Er zijn geen kledingvoorschriften dus een korte broek met 35 graden is geen probleem.

Back To Top